Tóth Barnabás 2010-ben végzett a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem fotó szakán.
Korábbi munkái középpontjában eddig jellemzően emberi történetek álltak, mint a mongóliai utazása során a helyiekről vagy az eltűnőben lévő szakmákban tevékenykedő kisiparosokról készült Local Craftsmen című portré felvételei.
Jelen fotósorozat témája is adná a lehetőséget arra, hogy a fotográfus az embert helyezze kamerájának fókuszába, mint ahogy azt sok sziklamászással kapcsolatos fényképen láthatjuk. Ilyen az elmúlt évek egyik leghíresebb National Geographic felvétele is, amelyen Jimmy Chin fényképész Alex Honnold sziklamászót örökíti meg, miközben a 900 méter magas El Capitant biztosítókötél nélkül mássza meg. Ezt az elképesztő teljesítményt valóban úgy érthetjük meg igazán, ha látjuk a szikla és az ember arányait.
A ‘Textures’ sorozat képei azonban nem alkalmaznak figuratív viszonyítási pontot: a különböző sziklák felületei teljesen kitöltik a képeket, a képkivágások önmagukban eltüntetik a dimenziót. Azzal, hogy nem az emberhez képest láttatja a hegyeket, kiiktatja a drámai hatást - nem a saját maga és a hegy viszonyrendszerében vizsgálódik, nélkülözi a narratívát. A művész ezen erőviszonyoktól mentes nézőpontból közelíti meg a fotói tárgyát, azok puszta textúráját teszi meg főszereplővé.
Az ábrázolása tárgyának ilyen szintű absztrahálásával időben és térben is elveszítjük a viszonyítási pontjainkat, és ez arra ösztönöz, hogy új fogódzókat keressünk, csupán a kő mint anyag szerepeltetésével.
A fényképeknek nem ad címet, ezzel sem erőltet semmit a befogadóra, engedve, hogy a kapcsolat köztünk és az anyag között szülessen meg.
Elsődleges eszköze a nagyítás: olyan közel visz, hogy némelyik felvétel esetében meg sem tudnánk mondani, hogy valamilyen kőzetet látunk. Ahol viszont ráismerünk, ott játékra invitál: melyik kőzet jellemzőit fedezzük fel a képeken?
Ahogy mászás közben ezekkel a felületekkel érintkezik, megtapasztalja, kiismeri a dolomit, a mészkő vagy a bazalt tulajdonságait, a Textures fotósorozatával ezeket a tapasztalatait osztja meg velünk is, hogy szinte mi is érezzük a különböző felületeket az ujjaink alatt.
A kiállítás megtekinhető december 16-17-18-án nyitvatartási időben a Hybridart Space galériában.
—----
Barnabás Tóth graduated from the Moholy-Nagy University of Arts in photography in 2010.
The focus of his previous works has typically been human stories; such as the series of Mongolian nomads taken during his trip to the country in 2017, or the portraits of the few remaining traditional Hungarian craftsmen working in disappearing professions.
The subject of this photo series would give the photographer the opportunity to put the human in the focus of his lens, often seen in many photos related to rock climbing. One of the most famous shots in recent years: the National Geographic image of Jimmy Chin captures Alex Honnold whilst he climbs the 900-meter-high El Capitan without a safety rope. This amazing performance can only be truly understood when seen through the proportions of both the rock and the man.
However, the photographs in ‘Textures’ do not directly use a figurative point of reference: the surfaces of the various rocks fill the frames, whilst the crops free the images from dimension: By not seeing the crags in relation to the figure, the photographer eliminates dramatic effect - choosing not to examine the relationship between the individual and the mountain, neglecting popular narratives. He approaches the subject of his photographs from a point of view free from these power relations, making texture the protagonist.
With this level of abstraction the subject loses its points of reference, both in time and space, encouraging the viewer to look for new grips, solely by the representation of stone as a material.
Barnie has chosen not to title the photographs, nor does he wish to impose anything on the recipient, allowing the relationship between the viewer and the material to be born freely.
The artist’s primary tool is magnification: bringing us so close to the subject that the rock formations are almost unrecognizable, inviting us to question: which rock’s characteristics can we discover in the pictures?
As an avid climber he has an extremely tangible relationship with these surfaces; his experience of the properties of dolomite, limestone or basalt have formulated his working practice for this photo series. In ‘Textures’ he shares these experiences with us up close, so that we can almost feel these surfaces beneath our fingers.
The exhibition is open from 16-17-18 December at the Hybridart Space gallery.